Stigning i antallet af solariebrugere: Unge i Randers bliver ikke oplyst om risici

Ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse viser en stigning i antallet af solariebrugere i 2020 – og så er fire ud af ti solariebrugere under 18 år, første gang de besøger et af landets solcentre. Vi har taget temperaturen på de unge randrusianeres holdning til at ”gå i sol”.

Af Signe Gru og Amalie Obbekjær

I Danmark har man inden for de seneste 15 år opnået meget ny viden om skadeligheden ved solariebrug. Alligevel viser den seneste kortlægning af danskernes solarievaner alligevel en stigning i antallet af solariebrugere.

Det gælder også Randers, hvor flere randrusianske unge fortæller, at de ikke tænker særlig meget over konsekvenserne, fordi de ikke konfronteres med information om skadeligheden.

Solen skinner på Tropic Sun
Tropic Sun er én af de solcenterkæder, som er velbesøgt i Randers. Samlet har franchisekæden 36 centre fordelt ud over landet, hvoraf fire af dem er placeret i Randers. Og her er der også gang i hjulene:

“Det går rigtig, rigtig godt. Selvom vi har været ramt af nedlukninger, så er det gået supergodt i de perioder, hvor vi har været åbnet op,” siger Carina Feveile, som er medejer af solariekæden.

Selvom hun ikke vil ud med nogen specifikke tal om hvor velbesøgte de randrusianske solcentre er, slår Carina Feveile fast, at:

”Det går godt over hele linjen – og mindst lige så godt som før corona.”

”Døden skal jo have en årsag”
Michael Andersen er 34 år og flittig bruger hos Randers’ solarier. Det begyndte dog allerede i en alder af 15 år. Siden dengang har han stort set gået i solarie hver anden dag:

”Jeg ved godt, man kan få hudkræft af det, men det er ikke noget, jeg tænker over. Nu når jeg hverken ryger eller drikker, så må døden jo have en anden årsag,” fortæller Michael Andersen.

Han fortæller, at han gør det fordi, han godt kan lide følelsen af at være brun – og så er han desuden langt fra den eneste af sine venner, som besøger solcentrene jævnligt:

”Mange af mine venner går også i sol. Det er bare en naturlig ting, og ikke rigtig noget, vi snakker om.”

I videoen ovenfor kan du desuden møde Stine på 16 år og Johanne på 20 år, som begge er solariebrugere. Her fortæller de blandt andet om, hvordan den manglende kampagneindsats på området gør, at de ikke holder sig tilbage, når kuløren skal vedligeholdes.

Ingen penge til forebyggelse
Brian Køster er seniorforsker hos Kræftens Bekæmpelse og står bag rapporten ”Danskernes solarievaner 2020”. Han erkender, som pigerne i videoen nævner, at kampagneindsatsen mod solariebrug i de seneste år har været ikkeeksisterende.  

Han har svært ved at vurdere, om den nylige stigning i solariebruget decideret kan siges at være en indikation på, at solariernes storhedstid er på vej tilbage. Men han peger på en række faktorer, som kan ligge bag stigningen:

“Der kommer selvfølgelig hele tiden nye unge, som ikke har oplevet den massive kampagneindsats som Kræftens Bekæmpelse begyndte tilbage i 2007. Og så er der nok også en gruppe, som ikke tænker så meget over det mere, fordi der ikke er så stort fokus på lige præcis solariebrug længere.”

Derudover peger Brian Køster også på, at der fra statens side ikke prioriteres nok penge til forebyggelsesområdet, som netop skulle finansiere kampagner mod solariebrug:

“Man kan sige helt overordnet, så er forebyggelsesområdet bare underprioriteret. Det er ca. 3% af sundhedsbudgettet, som går til det, mens der er potentiale til at kunne forebygge 30 – 40 % af sygdomstilfælde. Så der er helt klart en skævvridning i, hvor lidt vi prioriterer den indsats, som kan give mennesker mulighed for helt at undgå sygdomme som hudkræft.”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *