Akutafdelingen i Randers laver reklam’ gennem ’the gram’

Hos Akutafdelingen på Randers Regionshospital tager de nye metoder i brug og poster billeder fra dagligdagen på deres instagram profil. Det skaber en platform, hvor kommende sundhedspersonale kan følge med og få indblik i afdelingen.

Af Nanna Jørgensen

Akutafdelingen på Randers Regionshospital bruger instagram for at fange kommende sundhedspersonales opmærksomhed på det populære sociale medie. Det er de unge læger som er ansvarlige for instagram profilen på skift, mens de er i praktikperioder på Regionshospitalet.

Ledende overlæge for akutafdelingen Christian Skjærbæk mener, at eksponering af den gode atmosfære på instagram profilen ‘akutafdelingen_randers’ kan tiltrække potentielle medarbejdere.

”De sociale medier fortæller historier om de mennesker, der er på afdelingen hver dag,” siger han.

Lotte Holst har været tidligere praktikantlæge på akutafdelingen på Regionshospitalet Randers. Hun har det sidste halve år været ansvarlig for afdelingens instagram profil. Hun har oplevet modtagelsen af sine posts med positivitet.

“Jeg har fået skulderklap for at turde sætte fokus på de svære ting ved jobbet,” siger hun.

På profilen kan man følge med i den daglige gang på akutafdelingen. Der er take-overs fra sekretærer og sygeplejersker, billeder fra frokosten og spørgerunder på storys, hvor spørgsmål lige fra længden på pauserne til psykisk pres bliver besvaret.

”Vi kommunikerer meget til potentielle medarbejdere,” siger ledende overlæge Christian Skjærbæk.

Et blakket ry i bedring

Ryet om en dejlig arbejdsplads har dog ikke altid fulgt akutafdelingen på Regionshospitalet Randers. Tidligere har ryet været blakket og de har ifølge Christian Skjærbæk i flere år arbejdet på afdelingen for at ryste den dårlige omtale af sig.

Det blev væsentligt nemmere efter en yngre læge i sin praktikperiode kom ind på Christian Skjærbæks kontor og foreslog at oprette en instagram profil for at aflive fordommene.

”Arbejdsmiljøet var helt i strid med det, som hun havde hørt,” fortæller overlægen.

Måden at kommunikere det budskab ud til andre var gennem instagram.

Ny kollega?

Instagram ideen blev til virkelighed og profilen, der så dagens lys første gang d.6. april 2021 har i dag 55 opslag og allerede over 700 følgere.

Øverst på instagram profilen står “Det kan være, du skal være vores næste kollega”

Tidligere praktikantlæge Lotte Holst oplevede selv arbejdet på det sociale medie som enormt spændende. Det gav hende en mulighed for at udtrykke sig som yngre læge på en afdeling. Hun håber at kommende praktikantlæger kan identificere sig i hendes opslag.

“Jeg havde fokus på ‘at finde sig til rette’ i kitlen som ny læge,” fortæller hun.

Christian Skjærbæk kan nu kun håbe på, at det vil tiltrække nogle søde kollegaer til akutafdelingen på Regionshospitalet Randers. Om ikke andet synes han selv, at det er en sjov og anderledes måde at eksponere afdelingen på.

Instagram fylder mere og mere af den daglige skærmtid hos danskerne. I en undersøgelse foretaget af Gallup har hver anden dansker i dag en instagram profil, i 2015 var det omkring hver sjette dansker.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *