Online services brød frem i Randers under pandemien – og de er kommet for at blive

Selvom 2021 var præget af både en nedlukning og restriktioner, så blev det også et år, hvor flere erhvervsdrivende i Randers for alvor knækkede koden til at nå ud til kunderne gennem digitale platforme.

Af Amalie Obbekjær

Facebook liveshows, outfitinspiration på Instagram stories og online bland-selv-slik er blot nogle af de services, som udbydes af de randrusianske forretningsdrivende. Den øgede digitalisering blev for alvor katalyseret af coronapandemien, men mange af de nye tiltag er blevet bevaret efter nedlukningerne, da de skaber værdi for både kunderne og de forretningsdrivende.

Ifølge Claus Sneppen, som er ledelseskonsulent hos rådgivningsfirmaet Great Meetings, bliver fysisk retail aldrig det samme igen:

”Coronakrisen har fremrykket den negative spiral for fysisk retail med adskillige år. Det har betydet, at digitaliseringen og de virtuelle tilbud har fået et historisk boost, mens nye services introduceres og indfases hurtigere end nogensinde før.”

Louise Albertsen fortæller, at Hr og Fru B kun har misset tre tirsdage, siden de begyndte at sende liveshows i januar 2021. Foto: Amalie Obbekjær

Liveshows på Facebook
Ét eksempel på dette er tøjforretningen Hr og Fru B, som består af to butikker i henholdsvis Sæby og Randers. Siden januar 2021 har de afholdt Facebook liveshows fra butikken i Sæby hver tirsdag kl. 19.30. Her præsenteres butikkens nye styles og gode tilbud for op til 6000 seere, som kan købe varerne i kommentarfeltet.

Louise Albertsen, som er butikschef i Randers-afdelingen, peger på to grunde til den store succes:

”Jeg tror, de kan lide det, fordi de føler, de får grundig og faglig betjening hjemmefra. Og så er det nemt. Man må jo nok erkende, at vi er blevet et ekstremt bekvemmeligt menneskefærd.”

I dag er liveshowsne blevet både store og vigtige for butikken, hvor kundestrømmen aldrig har nået samme niveau som før nedlukningerne.

Inspiration på Instagram
Den anderledes kundestrøm er også noget, som Anette Rasmussen, der er indehaver af tøjbutikken Liv og Stiil, kan nikke genkendende til. Her er de sociale medier også blevet et vigtigt redskab for at nå ud til kunderne.

De oplever blandt andet stor succes med små klip på Instagram, hvor Anette Rasmussen dagligt deler idéer til outfits med sine kunder:

”Det er en måde at blive inspireret på, som er nem og bekvem for kunderne. Og det giver noget særligt, at man ser et helt menneske fremfor billeder af tøj på bøjle. Det får kunderne ned i den fysiske butik.”

Linn Christensen foran sit sliklager. Foto: Amalie Obbekjær

Bland dit slik på computeren
Nemhed er ét af de ord, der går igen, når man spørger de forretningsdrivende, hvorfor de digitale tiltag er blevet en succes. Det peger Linn Derås Christensen på. Hun er stifter af den online slikbutik, Slikmonster. Her kan kunderne sidde derhjemme og blande fredagsslikket i ro og mag:

”Det hyggelige kan man stadig bevare online,” siger Linn Christensen. ”Man kan jo sætte sig sammen foran computeren, og så vælger man jo sammen: ´Hvad kunne du tænke dig?´ og ´Hvad skal der i din pose?’”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *